“Voi daţi afară, tinerii din ţară!“

Sub acest slogan peste 10.000 de tineri din marile centre universitare au luptat pentru o cauză comună, şi anume, neajunsurile din sistemul de învăţământ. 13 noiembrie a fost ziua în care studenţii s-au ridicat şi au ieşit în stradă, pentru a obţine ceea ce li se cuvine, prin lege. În Bucureşti s-a protestat în Piaţa Universităţii, s-a făcut chetă pentru educaţie, s-a blocat trecerea de pietoni de pe Calea Victoriei şi s-a strigat în faţa Ministerului Educaţiei pentru 6% din PIB.

Care a fost cauza majoră ce i-a determinat să ia o astfel de atitudine? Nefinanţarea constantă a educaţiei în România, ceea ce a condus la creşterea taxelor, scăderea numărului şi a valorii burselor (care cu greu pot acoperi costurile cu mâncarea şi cazarea), materiale didactice învechite, săli de cursuri deplorabile, şi lista nu se opreşte aici.

Cu toate acestea, mişcarea noastră a avut un impact puternic asupra guvernanţilor, bucurându-ne de ceea ce am obţinut pe moment (însă lucrurile nu se opresc aici).

Concret, vă prezentăm rezultatele noaste după protest:

  1. Mărirea procentului din PIB alocat educaţiei de la 3,2 în anul curent la 3,29 în anul 2014.  PIB-ul a crescut în acest an, ceea ce înseamnă că valoarea investiţiilor publice alocate educaţiei creşte cu 9.5%.  Asta demonstrează că bani mai mulţi la bugetul de stat vor exista, însă valoarea obținută nu se apropie nici pe departe de cea promisă iniţial.

 

  1. Creşterea subvenţiilor cămine-cantină cu 10% în 2014 (după o creştere de 6% în luna noiembrie a acestui an). Consecinţă: taxele de cămin ar putea fi micşorate datorită acestei creşteri cu 10 lei din luna decembrie.

 

  1. În medie, actualele burse sociale sunt de 214 lei, cu toate că cele recomandate de Consiliul Naţional al Finanţarii Învăţământului Superior sunt în valoare de 566 lei. Momentan, separarea fondului de burse de studiu/merit/performanţă de cele sociale se află doar la stadiul de propunere. Acordarea valorii recomandate de CNFIS pentru bursele sociale, neavând în vedere şi creşterea fondului destinat acestora, ar avea două consecinţe majore: fie numărul burselor sociale ar scădea drastic, fie numărul celor de studiu. Negocierile continuă şi asupra acestei probleme.

 

  1. În prezent, un profesor debutant în mediul universitar câştigă puţin peste 1200 RON. Ca urmare a mişcării studenţilor, salariile celor cu o vechime mai mică de trei ani vor creşte cu 10%. Insuficient, totuşi, pentru a-i determina pe aceştia să ofere 100% din potenţialul dobândit de-a lungul formării ca dascăl.

 

  1. Nepunerea în funcţiune a centrelor de consiliere şi lipsa personalului calificat în a realiza activităţi relevante pentru studenţi este o problemă întâlnită în majoritatea universităţilor din România. Ministerul Educaţiei s-a arătat deschis adoptării unui act normativ în acest sens, aşadar negocierile vor continua pentru soluţionarea problemei.

 

  1. În ultimii ani, cheltuielile pentru investiţii în ceea ce priveşte baza materială şi construcţiile au scăzut din cauza lipsei fondurilor necesare. În anul 2014, investiţiile vor fi mărite semnificativ, acestea fiind distribuite în principiu construcţiilor aflate deja în desfăşurare. Sumele alocate investiţiilor vor fi stabilite în întâlnirile ulterioare.

 

BRAVO!!! Bravo nouă că nu ne-am dat bătuţi, bravo nouă că am luptat pentru drepturile noastre, bravo nouă că am reuşit să schimbăm ceva. Am demonstrat încă odată că viitorul nu ne este indiferent, că avem un cuvânt de spus în ceea ce priveşte educaţia noastră şi că doar împreună putem face ca schimbarea să fie posibilă.

Acesta este doar începutul, lupta continuă până când statul va trata educaţia ca o prioritate naţională, iar studenţii nu vor mai fi priviţi drept clienţii universităţii, ci parteneri într-un proces de formare şi dezvoltare personală.

 

 

Andra Cucută

Membru al Departamentului Educațional

 

 

 

You may also like...