Droidcon Eastern Europe 2013 – tehnici de monetizare, securitate si design in aplicatii mobile

Pe 7 si 8 octombrie a avut loc la Bucuresti cea de-a doua editie a Droidcon Eastern Europe, cea mai mare conferinta regionala dedicata dezvoltatorilor de aplicatii mobile pe platforma Google Android. Peste 200 de dezvoltatori si lideri ai comunitatilor din 10 tari din regiune au discutat cele mai recente tendinte, modalitati de monetizare, tehnici si tehnologii de programare.

Prima zi a fost dedicata Android App Challenge – 11 aplicatii dezvoltate in acest an s-au intrecut pentru titlurile de Best App, Best Design si Best Functionality, cu premii sponsorizate de Alcatel One Touch.

Juriul a fost format din speakerii conferintei, iar acestia au decis ca cel mai bun design de aplcatie l-a avut Favorite.es (Victor Miron, Romania), premiul pentru cea mai buna functionalitate a fost adjudecat de Clicko (Bulgaria), iar titlul de Best Mobile App si un loc in finala de la Droidcon Berlin au fost obtinute de TweetsPie (Ivan Dimoski, Macedonia).

De asemenea, operatorul telecom Orange Romania a premiat trei dintre aplicatiile din concurs: App For Smart Things – o aplicatie care, de exemplu, porneste filtrul de cafea cand suna alarma telefonului mobil, dar poate interactiona si cu alte electrocasnice; aplicatia de publishing de benzi desenate, e-books si audiobooks Supererou si Haute, aplicatie care asorteaza garderoba utilizatorului in functie de culori.

In cea de-a doua zi, vedeta au fost deja celebrii ochelari Google Glass. Dezvoltatorul de aplicatii AMA a prezentat primul joc scris pentru acestia si doua aplicatii de realitate augmentata.

In cele doua zile de Droidcon s-a discutat mult despre conceptul de Internet of Things – obiecte inteligente care reactioneaza intre ele automat comunicand wireless – si cum sistemul de operare Android si ecosistemul sau de aplicatii pot sta la baza acestei dezvoltari.

„Problema Internet of Things este lipsa completa de standardizare, ceea ce face ca astfel de dezvoltari sa fie insulare si sa nu avem cu adevarat o retea extinsa, interoperabila”, a explicat Alexandru Iovanovici, cercetator asistent la Universitatea din Timisoara. „O dezvoltare a IoT pe baza Android poate oferi o astfel de standardizare.”

Securiatea aplicatiilor Android este deja un subiect dezbatut indelung, dat fiind politicile deloc restrictive pe care Google (nu) le impune dezvoltatorilor. In timp ce Marius Mailat, CTO la Appseleration a tinut un workshop despre cum sa scrii un cod mai sigur si a analizat cat de nesigure si prost scrise sunt aplicatiile bancare romanesti, Bogdan Stefan – OTC Android Dev Software Engineer, Intel a prezentat Intel Software Guard un sistem implementat la nivel de hardware in telefoanele Android cu procesoare Intel, ce protejeaza sistemul de operare de atacuri sau cod malign – in genul Trusted Platform Module din PC-uri dezvoltata de cel mai mare producator mondial de microprocesoare.

Un alt subiect fierbinte pentru dezvoltatori, monetizarea – cum sa castigi bani din aplicatii mobile – a fost dezbatut pe larg la Droidcon Eastern Europe 2013. Este deja un fapt cunoscut ca veniturile generate de magazinul de aplicatii Google Play sunt de circa 4 ori mai mici decat cele generate de Apple AppStore, iar aceeasi proportie se pastreaza si in cazul comparatiei Google Play – Amazon Appstore (magazin de aplicatii Android pentru tabletele Kindle).

Yinon Horowitz, account manager la StartApp a subliniat rolul marketingului, dar si al designului atent in succesul unei aplicatii mobile. Dat fiind faptul ca Google nu pune bariere de intrare a aplicatiilor in Google Play (asa cum face Apple, care verifica personal fiecare aplicatie), multi dezvoltatori tind sa fie mai neglijenti cand dezvolta pentru Android.

„Va indemn sa incercati strategii de user retention, sa faceti update regulat si, mai ales, sa scrieti atent aplicatiile. Doar 16% din utilizatorii care dau peste bug-uri mai folosesc aplicatia”, a atras atentia Horowitz. Nu va masurati succesul in numarul de descarcari. Sa stiti ca 92% din aplicatiile platite au mai putin de 500 de descarcari pe zi.”

De asemenea, acesta s-a declarat mai degraba adeptul monetizarii de tip freemium sau free si in-app purchase (plata pentru anumite functii, mai ales in cazul jocurilor) decat al modelului bazat pe advertising.

„Dar daca vrei model bazat pe incasari din publicitate, ganditi dincolo de bannerele standard, care sunt destul de enervante pentru utilizator”, recomanda Horowitz.

Tim Messerschmidt, Developer Evangelist, EMEA PayPal Developer, a prezentat resursele pe care compania de plati electronice le pune la dispozitia dezvoltatorilor de aplicatii mobile si noul set de APIs (Application Protocol Interface) care permit o integrare mai usoara a solutiilor de plati mobile.

Philipp Kandal, co-founder si CTO al Skobbler – companie care a dezvoltat o aplicatie mai de succes in Germania decat Angry Birds, a explicat cateva retete de monetizare:

  • Tintiti o baza de instalare cat mai mare posibila.
  • Tintiti o gama de utilizatori cat mai activi, nu pasivi si tehnici de activare permanenta a acestora.
  • Nu faceti greseala de a ignora magazinele alternative de aplicatii, de la Amazon sau BlackBerry la cele locale si neoficiale.
  • Intelegeti-va cu piratii, faceti pace cu ei. Daca tot pirateaza, mai bine sa pirateze aplicatia voastra decat a altora.
  • Concentrati-va pe reprezentarea vizuala, indicii clare care sa diferentieze aplicatia de restul sutelor de mii de aplicatii. Utilizatorul trebuie sa-si dea seama in 3 secunde despre ce e vorba.
  • Folositi des si bine Mobile Appstore Optimization (tehnici de crestere a relevantei in cautarile din AppStore).
  • Promotiile fac legea. Lansati aplicatia la un pret „premium” dupa care aplicati discount-uri.
  • Cereti tot timpul utilizatorilor sa va noteze si sa faca review.
  • Nu treceti „on the dark side”, odata ce faceti acest lucru, reputatia va e pierduta pentru totdeauna.

Adam Mathias Bittlingmayer, care a lucrat inclusiv la Google pana sa-si infiinteze propriul startup, Qutsu, a atacat problema investitiilor in startup-uri, care sunt cvasi-inexistente mai ales in Europa de Est, „dar acest lucru nu e nou, ci e o realitate in mai toate sectoarele, nu doar in tech. Folositi-o insa ca pe un avantaj.”

„Ce va doriti sa fiti, Facebook, cu venituri de 2 centi per utilizator sau SAP, cu venituri de 4 dolari per utilizator? De multe ori ideile care aduc bani multi nu sunt sexy deloc!”, a subliniat Bittlingmayer.

In final, trei dintre cele mai bune idei inscrise la seminarul „Design Thinking” sustinut de Dan Romescu (fondator Droidcon Eastern Europe), au fost si ele premiate cu cate o tableta Alcatel One Touch.

sponsorii principali ai editiei 2013 a Droidcon Eastern Europe au fost Alcatel One Touch, PayPay Developers si Intel Software.

Droidcon Eastern Europe este un eveniment al comunitatii dezvoltatorilor de Android care se desfasoara in marile orase europene: Berlin, Londra, Amsterdam, Paris etc

In Romania Droidcon este organizat de compania Mobile Publishing Group cu sprijinul liderilor comunitatilor de dezvoltatori  Android.

 

Carmen Ciulacu
Managing Director, Mobile Publishing Group
tel (+4021) 314 41 02 ) |mobile (+40) 744 594 442)

 

You may also like...