Cum îți dai seama dacă ești sau nu un speaker de succes?

“Sunt oare un speaker bun?” Cred că fiecare dintre noi ne punem o întrebare asemănătoare la un moment dat, fie că suntem doar curioși și vrem să-i analizăm pe cei ce țin discursul, fie că suntem chiar noi cei puși în situația de a transmite publicului starea dorită și de a aștepta reacții pe măsură.De aceea, întotdeuna este indicat să ne definim bine conturul tipului de speaker în care ne încadrăm pentru a putea fi cât mai autentici, pentru a capta atenția și a transmite corect mesajul, și pentru a scăpa de posibilele emoții.

Dar oare este întotdeauna de ajuns doar să fim documentați și să respectăm aceste indicații? Vor exista întotdeuna mici detalii, precum vocabularul folosit, topică, mimică sau gestică, ce vor întrepătrunde aceste criterii și ne vor da de gol la un moment dat. Ceea ce trebuie sa învățăm de fapt, este să putem să gestionăm aceste aspecte, să manipulăm potențiale situații în favoarea noastră, și mai ales să putem să identificăm și să soluționăm rapid aceste greșeli.

Speaking-ul este o artă greu de stăpânit. De aceea, mulți dintre noi suntem reticenți când vine vorba de vorbitul în public. Chiar și celor care au un talent înnăscut li se poate întâmpla să contorizeze greșit anumite percepții, ceea ce va conduce la transmiterea eronata a mesajului, și implicit la un speaking nereușit. Nu trebuie să ne fie teamă însă de aceste întâmplări deoarece ele ne croiesc drumul către perfecțiune.

Așadar, putem spune că pentru a atinge obiectivul de a fi un speaker de succes este nevoie urmatoarele elemente specifice:

  1. Expertiza: este foarte important ca subiectul și domeniul despre care urmează să vorbim să fie studiat în detaliu pentru a putea dezbate pe tema respectivă.
  2. Pasiunea: cea mai rapidă cale de a ne conecta cu oamenii nu este prin perfecțiunea discursului, ci prin pasiunea cu care vorbești.
  3. Personalitatea: fiecare om este unic și special. Astfel, trebuie să fim noi înșine atunci când comunicăm pentru că participanții se află acolo pentru a afla perspectiva speaker-ului asupra subiectului abordat.
  4. Creativitatea: un speaker bun încearcă să spună lucruri simple prin abordarea unor metode interesante ce atrag atenția, și lucruri complicate și atractive într-un mod simplu. Creierul uman are 2 emisfere: cea stangă este responsabilă cu logica, informațiile, structurile, iar cea dreaptă este responsabilă cu emoțiile, imaginația, intuiția. De aceea, pentru a putea empatiza cu publicul este nevoie să declanșăm ambele emisfere cerebrale ale oamenilor.
  5. Simplitatea: cei mai buni speakeri folosesc un limbaj simplu, evită cuvintele sofisticate și utilizează propoziții scurte. Acest lucru se datorează unei arii variate a publicului, ce diferă întotdeauna.
  6. Consistența: ca speaker evoluezi prin experimente, prin încercare și greșeli. Acesta trebuie să își accepte punctele slabe și să le rectifice.
  7. Munca: „Un om muncitor, dar lipsit de talent va depăși întotdeauna un om talentat care nu muncește.” – este replica unui profesor de matematică și un speaker de succes, Sorin Popa, ceea ce amintește de cuvintele Oliviei Schofield, vicecampioană mondială la public speaking: „Principiul lui Pareto se aplică și în public speaking: poți parcurge 80% din drum doar folosindu-te de talent, dar vei ajunge printre cei mai buni 20%, doar prin muncă. Sau invers.” Astfel,  corelând un talent nativ cu factorul muncă, rezultatele se intensifică.
  8. Încrederea de sine: nu trebuie să luăm lucrurile la modul personal, nici să lăsăm ca părerile ascultătorilor să ne definească. Este foarte important să credem în propriile forțe și să ne folosim atuurile pentru a surprinde momente culminante ale vieții
  9. Vulnerabilitatea: există oameni care nu știu ce este fericirea, dar nu există oameni care să nu știe ce este suferința. Te vei apropia cel mai mult de oameni atunci când le vei vorbi despre provocările tale, despre momentele tale de cumpănă, despre eșecurile și suferințele tale. Oamenii te vor asculta și vor rezona cu tine pentru că se vor identifica cu mesajul tău.
  10. Vocea: unul din motivele principale pentru care oamenii se plictisesc când ascultă un discurs este monotonia vocală. Un truc este să ne jucăm cu pauzele, volumul, ritmul şi tonalitatea cuvintelor pentru a ține publicul în priză și pentru a-l surprinde în mod constant.
  11. Umorul: este cea mai rapidă și simplă modalitate de a ridica nivelul de energie al oamenilor care te ascultă. Cea mai bună abordare este autoironia.
  12. Garderoba:  o regulă simplă trebuie aplicată: îmbracă-te cu jumătate de clasa peste nivelul vestimentar al publicului tău (dacă ei sunt în blugi și tricou, ia-ți o pereche de pantaloni și o cămașă; dacă ei sunt la costum, ia-ți și sacou și cravată; În cazul femeilor: evitați acele ținute care determină publicul să fie mai atent la ceea ce vad, decât la ceea ce aud)
  13. Povestea: aceasta este cea mai importantă piesă dintr-un discurs, ce oferă credibilitate, autenticitate mesajului tău, te diferențiază, creează emoție, te conectează cu publicul tău, activează emisfera cerebrală dreaptă și oferă veridicitate mesajului tău.

Așadar, dacă vrei să afli părerile și reacțiile publicului vis-a-vis de ceea ce ai transmis, acestea sunt câteva elemente ce te pot ajuta pe tine, ca speaker, să te autoevaluezi, însă și pe ceilalți dornici să își dezvolte această abilitate. Dacă te gandești să performezi în domeniul public speaking-ului, trăsăturile de mai sus sunt un ghid consistent pentru început de drum, dar si sfaturi bine motivate pentru cei aflţi în pielea unui speaker.

 

Necula Alexandra-Georgiana

Membru Departament Relații Publice

Sindicatul Studenţilor din Cibernetică (SiSC)

You may also like...